Så har du engagerede folk omkring dig. Som leder kan du opleve dem som krævende, men griber du dem an på den rigtige måde, kan de være med til at løfte både afdelingen og dig. Se her, hvordan du tackler PSM’erne.

PSM står for public service motivated og dækker over medarbejdere, der er drevet af lysten til at arbejde i det offentlige og til at gøre en forskel for f.eks. børn og unge.

De er ikke på jagt efter mere i løn eller karriere. De brænder for at leve op til de målsætninger, der stilles for at gøre hverdagen bedst muligt for brugerne.

Er de ildsjæle - ja.
Er de besværlige - ja.
Stiller de krav til dig som leder og til deres kolleger - ja.

Medarbejdere der “lider” af PSM vil udfordre dig, systemet og deres kolleger med undersøgende spørgsmål. Er det her virkelig det bedste for børnene? Kan vi gøre det anderledes? Vi er nødt til at …? Fordi de hele tiden er på jagt efter det bedste. Fordi de hele tiden stiller krav om engagement og dedikation fra alle andre også.

Kender du én med PSM, så skal du gøre følgende:

Anerkend dem for deres engagement.

Ros dem ikke unødigt. De vil ikke roses for at have gjort noget, de føler er en simpel ting.

Giv dem plads til at ytre sig. Også når det kan lyde som brok. De har brug for at vide, om nye tiltag hjælper dem i deres arbejde.

Giv dem 1 time til fordybelse med børnene frem for et løntillæg.

Har du en medarbejder med PSM, så tillykke. De er med til at gøre dagene bedre for jeres brugere. De kan være svære at håndtere, men du kan ikke undvære dem.

Print Friendly